Terug Argentinië in - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Estelle & Sjoerd - WaarBenJij.nu Terug Argentinië in - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Estelle & Sjoerd - WaarBenJij.nu

Terug Argentinië in

Blijf op de hoogte en volg Estelle & Sjoerd

23 Maart 2014 | Argentinië, Puerto Iguazú

Een noodstop van bijna 4 uur wordt zo onderhand wel normaal. Dit keer vanwege twee gebroken ramen van de bus. En we dachten nog wel een redelijke nachtrust tegemoet te gaan vanwege de relaxte stoelen die je bijna helemaal plat kunt leggen. Maar het kwam niet eens in de buurt. Om 00.45 vloog er iets door de ruit heen, waarna er allemaal scherven naar binnen vielen. Noodgedwongen worden we naar boven gestuurd en helaas zien je we daar de normale busstoelen, maar ach wat maakt het uit. Gelukkig zit de bus niet zo vol en passen we er dus nog bij!

We zijn dus, sinds ons laatste reisverslag, een flink stuk omhoog gereisd. Dus ook weer veel te vertellen! Laten we beginnen bij Chili.

Terug de tijd in naar coyhaique! Het plaatsje waar we 10 dagen "vast" hebben gezeten, omdat we graag met de boot wilden reizen. Een tocht van puerto chacabuco naar quellón van 27 uur. Maar daar komen we straks bij terug. We hebben die 10 dagen natuurlijk niet zitten niksen, dus laten we daar eerst over vertellen..
In de buurt was er niet heel veel te doen, dus hebben we de leuke uitstapjes wat verdeeld over de dagen. Wat we tussen de leuke uitstapjes deden? Lekker uitslapen, niksen en af en toe vervelen (schandalig), maar daar hebben we tenslotte vakantie voor! Daar staat wel tegenover dat we met de uitstapjes die we doen, flink in beweging zijn. Onze 4 uur durende wandeltocht door het parc nacional coyhaique. Erg leuk, maar we merkte al gauw dat we toch enigszins wat verwend zijn door de dingen die we al hebben gezien. Het is mooi, maar niet zo mooi als een wandeltocht door el Chaltén. Maar daar mogen we het eigenlijk niet mee vergelijken. Besneeuwde bergtoppen en bamboeplanten zijn twee hele verschillende dingen. Hier heeft het meer iets weg van een bos in Frankrijk. Veel hoge bomen en af en toe een meertje. De stilte was heerlijk, het enige geluid waren de dansende bomen. Weer helemaal zen, haha. Op de terugweg zijn we opgepikt door een vrachtwagenchauffeur. Een grote meevaller, want die wandeltocht was er niet zo eentje als in nederland. We hebben ook nog een dagje besteed aan het bekijken van een rots(later kwamen we er achter dat het de vorm van een indiaan had?), en op een "mirador" (uitkijkpunt) gestaan. Voor de rest hebben we veel door coyhaique gelopen, in het park genoten van de zon onder het genot van een picknick of boek, boodschappen gedaan, bijna iedere avond gekookt en de echte Chileense delicatesse geprobeerd. En dat is.... Een broodje hotdog met tomaat, avocado, mayo en ketchup. Kortom een completos! Maar wat we vooral heel veel gedaan hebben is uitgekeken naar die boottocht.

Het was het wachten zeker waard. Het uitzicht was prachtig! Helaas was het bewolkt, maar dat gaf, tussen al die eilandjes, wel een mysterieuze indruk. Zo varen we van het ene kleine dorpje naar het andere om de vrachtwagens te lossen. In de nacht gaan ze hier gewoon mee door en komen er zelfs nieuwe mensen aan boord. Als de ochtend nadert, vlucht ik even naar buiten om foto's te maken. Een prachtig beeld. Die eilandjes tussen de mist.
Eenmaal op open water word het een ander verhaal.. Het miezert, er staat wind en het is nog steeds bewolkt. Goede ingrediënten voor flink wat golven. We schudden heen en weer, en staren hopeloos naar de horizon omdat we straks niet naar de reling willen rennen. En bij toeval zien we bij de horizon wat water de lucht in vliegen. 2 keer, 3 keer.. We zijn tot de conclusie gekomen dat dat het opspuwende water van een walvis is. Helaas hebben we de walvis zelf niet kunnen zien. Wat we daarentegen wel van dichtbij hebben mogen bewonderen waren een paar dolfijnen!

Eenmaal aangekomen in quellón zijn we 30 uur verder. 3 uur langer dan gepland, maar hé.. Dat hoort er bij! Helaas was ons rantsoen daar niet op berekend. Snel onze spullen in een hostel dumpen en naar de supermarkt!

De volgende dag zaten we alweer om 07.10 uur in de bus op weg naar puerto montt. Een 6 uur durende rit. Dit keer veel te veel eten mee, maar beter te veel dan te weinig. Rond de middag kwamen we aan, dus meteen even een kijkje in het centrum genomen. De volgende dag zouden we namelijk alweer op de bus van 08.30 uur stappen om door te reizen naar bariloche. Dan komen we weer aan in Argentinië.

Bariloche is in de winter een wintersportparadijs, maar ook nu is er veel te doen. Toen we daar aankwamen hadden we eigenlijk nog geen idee, dus hebben we de eerste dag gebruikt om informatie op te zoeken. We zaten hier 4 dagen, waarvan we de laatste 2 lekker weer hadden. Daar hebben we natuurlijk nuttig gebruik van gemaakt. De eerste twee dagen hebben we maar wat aangekwakkeld, maar daarna zijn we zeker sportief geweest. De eerste zonnige dag zijn we naar cerro catedral geweest. Het skigebied, waar je in de zomer dus ook heen kan. Met skiliften worden we naar boven verplaatst en vanaf daar nemen we een looproute naar het topje. Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht over de bergen en verschillende meren. De tweede dag hebben we een fiets gehuurd. Gelukkig een mountainbike, want die heuvels waren niet niks. Negen van de tien keer ben ik blij geweest met de versnellingen en negen van de tien keer heb ik het topje op moeten lopen, haha. Sjoerd daarentegen deed het beter dan ik! Na die 27 km was ik toch echt blij om het fietsverhuur hokje weer te zien. Het was weer een sportieve en leuke dag!

Na al die kleine stukjes reizen, hebben we wat afstand in te halen. Op vrijdag de 14 vlogen we naar buenos aires. Althans, dat was de planning. Om 23.00 uur boarden en om 00.30 arriveren. Helaas zit het ons niet mee.. Een vertraging van 4 uur. Wat betekend dat we om 03.30 uur pas konden boarden. Kapot en vermoeid komen we dan eindelijk om 07.00 uur 's ochtends in ons hostel aan, dankzij ons geregelde airport pick-up (gelukkig van te voren geregeld). De chauffeur verteld ons dat het noodweer geweest is, wat onze vertraging verklaarde. Al met al zijn we toch weer heel aangekomen!

Buenos aires! Onze nachtrust is niet geworden wat we gehoopt hadden. Om 11.00 uur is het licht en warm. Aangezien onze kleren al een lange tijd niet door een wasmachine heen gegaan zijn, brengen we eerst onze kleding naar een "lavanderia". We lopen meteen door naar de stad. Verder dan we dachten, vooral op teenslippers.. Het is heel wat anders dan waar we allemaal al geweest zijn. Veel hoogbouw, proppers op straat en veel volk. San telmo, de winkelstraat en de obelisk hebben we de eerste dag al in onze zak kunnen steken. De daarop volgende dagen hebben we onszelf volgeboekt met een bezoekje aan de begraafplaats "cementerio de recoleta", het teatro colon, een voetbalwedstrijd van boca tegen argentinos, een antiekmarkt en een vlooienmarkt. Om de afstanden af te leggen hebben we natuurlijk gebruik gemaakt van de metro, dat zal waarschijnlijk ook meteen de laatste keer geweest zijn. We vervolgen onze reis met de bus! En daarbij komen we aan bij het begin van mijn verhaal.

We kijken erg uit naar de watervallen van iguazú! Tot ons volgende reisverslag!

Liefs van ons

• 23 Maart 2014 - 13:16

Ronny:

Leuk om te lezen. Blijf genieten!

• 23 Maart 2014 - 13:25

Mam:

Weer een super leuk verslag!

• 23 Maart 2014 - 13:33

Johan:

mooie ervaringen, wat is een wereldreis toch vermoeiend
    ga zo door

• 23 Maart 2014 - 13:39

Henk:

Prachtig verhaal weer, thnx.

• 23 Maart 2014 - 23:25

Yolanda:

Het verhaal was weer prachtig, wij worden er gelukkig niet zo moe van als jullie!xxxmama